Profesionalne komercijalne fotografije

Profesionalne komercijalne fotografije

Definitivno najtraženija usluga profesionalnih fotografa današnjice. I sami ste verovatno svesni koliko je marketing danas zastupljen svuda oko nas. Koliko je, hteli mi to ili ne, on nedovijivi deo svačijeg života. Reklame su svuda oko nas, na svakom koraku. Ne morate biti poklonik televizije, radija ili interneta, ali reklame će vas sačekati na ulici; bilo da su u pitanju veliki bilbordi sa reklamama, posteri, ljudi koji dele flajere i sl. Zbog ovako značajnog razvoja marketinga razvila se i posebna oblast fotografije koju možemo nazvati –  izdrada komercijalnih fotografija.

Ovaj izraz „komercijala“ sve češće poprima negativnu konotaciju, upravo zbog pomenute zastupljenosti marketinga. Na koji način? S obzirom da su ljudi maltene svuda na planeti izbombardovani različitim reklamnim sadržajima, stiče se utisak da je kreiranje istog izuzetno jednostavan, šablonski posao, te da sve reklame i reklamne fotografije liče jedne na druge. S jedne strane u ovoj priči ima istine, i zaista ima takvih šablonskih reklama i reklamnih fotografija, ali sa druge strane priča se ne može generalizovati i stoga se ne može izvući zaključak da su sve reklame takve. Da li ste se ikada zapitali zašto neke reklame donose više uspeha, a neke manje? Odgovor je vrlo jednostavan – kod reklame je takođe presudan kvalitet, kao i kod samih proizvoda koji se promovišu. Da nije, ne bi bili potrebni ni originalnost, ni preciznost ni kvalitet za dobru reklamu, te se onda ova disciplina ne bi uopšte toliko razvijala; čak šta više, ne bi se učila na fakultetima i stalno unapređivala i usavršavala. Marketing je zaista jedno polje koje se svakodnevno menja i nadopunjuje; jedno polje koje traži maštovite ljude pune ideja, i spremne da rade. Marketing ima mnogo pod-oblasti i postoji mnogo različitih vrsta reklama. Naš posao je da pravimo kvalitetne reklamne fotografije.

Dakle, mi se trudimo da izbegnemo upravo onaj šablonski pristup o kojem je malopre bilo reči. Naš tim stalno teži ka tome da stvori nove ideje, da promeni stereotipe i da svojim fotografijama privuče pažnju onih kojima su određeni proizvodi namenjeni. Stigli smo i do jednog od glavnih principa koji diktiraju uspešnost komercijalne fotografije, a to je razmisliti dobro o proizvodu koji se fotografiše i zatim odrediti ciljnu grupu kojoj je taj proizvod namenjen i tek onda osmisliti fotografije. Ne sme biti isto fotografisanje i isti pristup ukoliko je prozivod koji se fotografiše namenjen deci, mladima, ili zrelim ljudima. Takođe, ima onih proizvoda, poput npr. čokoladnog keksa koji je namenjen skoro svim uzrastima; takvi proizvodi, koji su namenjeni različitim starosnim grupama, fotografisaće se na svoj, poseban način. Ovo je jedna od glavnih stvari koja se mora imati u vidu kada se radi reklamna fotografija nekog proizvoda. Recimo, da imate originalnu ideju, strašno zabavne fotografije koja bi veselo predstavila pomenuti čokoladni keks… da li je to dobar pristup? Koga bi sve takva fotografija privukla? Verovatno one mlađe, tinejdžere. Međutim, ukoliko je sadržaj previše mladolik i previše zabavan to može takođe odbiti  onu stariju populaciju. Znači treba naći onu pravu meru koja će većinu privući, a nikoga neće specijalno odbiti.

S obzirom na to koliko mnogo različitih vrsta proizvoda postoji, a čije se fotografisanje skoro svakodnevno traži veoma je teško uvek biti originalan i pronaći pravo idejno rešenje. Naš tim se posebno trudi da pokaže svoju originalnost i maštovitost. Iz svega prethodno navedenog može se zaključiti zašto zapravo i ne postoji jedan određeni šablon po kojom bi se komercijalne fotografije radile. Koliko različitih proizovda i ciljnih grupa toliko bi načina i pristupa fotografisanju trebalo da postoji. Naravno, ovde je reč o kvalitetnoj, profesionalnoj reklamnoj fotografiji, a ne bilo kakvoj, amaterskoj. Uzmemo li sve ovo u obzir, vrlo brzo ćemo uvideti zašto je ovo polje fotografisanja izuzetno zanimljivo – jer je uvek drugačije! I zašto se toliko skupo naplaćuje –  zato što postoji ogromna konkurencija na ovom polju, a svaka originalna ideja ima svoju cenu. Pored toga cenu diktira ne samo originalnost i maštovitost, već i obim posla koji je u ovom slučaju prilično veliki. Reklamne fotografije veoma često zahtevaju posebnu i mnogo detaljniju obradu u specijalnim programima za obradu fotografije. U zavisnosti od toga za koju vrstu reklame su namenjene fotografije (bilbordi, časopisi, flajeri, prezentacije, internet prezentacije itd.) zavisiće i njihovo usavršavanje u programima i prilagođavanje za određenu reklamu. Stičete li sad ideju o tome koliko je šareno i kompleksno polje profesionalne komercijalne fotografije? J

Nastavićemo u daljem tekstu da govorimo o suštinama i principima na koje bi trebalo obratiti pažnju prilikom izrade ove vrste fotografija, ali hajde da pre toga navedemo koje sve kategorije spadaju pod ovu uslugu:

  •    Fotografisanje hrane i prehrambrenih proizvoda.
  •    Fotografsianje raznoraznih artikala u prodavnicama poklona i suvenirnicama.
  •    Fotografisanje sportske opreme.
  •    Fotografisanje nameštaja.
  •    Fotografisanje raznih fabrika i njihovih proizvoda (koje god da su vrste u pitanju).
  •    Fotografisanje odeće.
  •    Fotografisanje obuće.
  •    Fotografisanje nakita i ukrasa.
  •    Fotografisanje umetničkih dela, izložba, izrada umetničkih kataloga i sl.
  •    Fotografisanje specijalizovanih radnji, njihove opreme, prostorija i izložbenih artikala  (npr.: fotografske radnje, prodavnice bele tehnike, prodavnice mobilnih telefona, prodavnice igračka, knjižare, radnje sa kompjuterskom opremom, prodavnice audio opreme, muzičkih instrumenata, keramičkih proizvoda, galanterije, parfimerije, drogerije, prodavnice ramova, optičke radnje, prodavnice satova, donjeg veša, itd… )

            Mislim da se iz ovog spiska, koji je daleko od toga da je konačan, jasno vidi koliko je raznovrsna i velika potreba za raznoraznim komercijalnim fotografijama. U koje se sve reklamne svrhe mogu iskoristiti fotografije koje mi radimo?

  •    Veliki bilbordi i panoi;
  •    Propagandni materijal (flajeri, brošure i sl.);
  •    Posteri raznoraznih formata, marketinški osmišljeni i do perfekcije doterani i uklopljeni u najboljim programima za obradu fotografije;
  •    Objavljivanje u popularnim, vodećim časopisima i novinama;
  •    Za izradu web prezentacija i uređenje sajtova.

Koji je zaista uticaj dobre fotografije u bilo kojoj vrsti marketinga? – jedno od najvažnijih pitanja koje će svako sebi postaviti pre nego što unajmi profesionalnog fotografa. Što je i sasvim prirodno, jer svi mi volimo da znamo kada izdvajamo neki novac (kolika god da je suma u pitanju, i ona najmanja i ona „beznačajna“) za šta ga tačno izdvajamo. U ovom slučaju – za dobru komercijalnu fotografiju; dobro, ali šta će nam ta fotografija još doneti? Upravo tu je trik; priča se na završava samo na dobroj komercijalnoj fotografiji već na daljem uspehu koji će ona napraviti. U mnogim svetskim zemljama već godinama je običaj da se deset procenta  od ukupne godišnje zarade u nekoj firmi ulaže upravo u marketing. Deset procenta od ukupne godišnje zarade neke dobre, ozbiljne kompanije nije uopšte malo – reći ćete. Imajte u vidu da se ništa od toga ne radi slučajno, te da su detaljne analize i procene donele zaključak da se to ulaganje i te kako isplati. Što će reći da je marketing neodvojivi deo jednog uspešnog posla. Vratimo se još jednom na gore postavljeno pitanje čija je suština ne u tome koliki je uticaj marketinga na nas i koliko je on važan za naše poslovanje, već u tome – koliki je uticaj dobre fotografije u samom tom marketingu? I ovde su istraživanja, ali ovoga puta psihološka istraživanja pokazala jednu veoma zanimljivu stvar, a to je da je vizuelni efekat na čoveka mnogo veći i značajniji od onog zvučnog. Nije uopšte sluačjno što kažu da „slika vredi 1000 reči“; iako ovde nije reč o slikama, već o fotografiji, suština ostaje slična. Zamislite samo da Vam neko priča i priča o nekom proizvodu; uporno, slatkorečivo, skoro dosadno; koji je mogući ishod ove „reklame“ ? Ili će Vas u potpunosti odbiti ili će Vas naterati da se bar malo raspitate, a Vi ćete najverovatnije tražiti da vidite to o čemu je reč. I tu smo došli do poente – da vidite! Tek kada ste na fotografiji videli proizvod o kojem je reč, počinje pravo razmišljanje o tome da li Vam je taj proizvod potreban ili nije. Dokle god nema ovog vizuelnog momenta, uzalud se troše reči i vreme. Kada je reč o nama i našoj oblasti delanja to je i više nego očigledno; mi ovde možemo trošiti bezbroj i bezbroj reči, rečenica i strana, ali ako se na našem sajtu ne nalaze fotografije, kao konkretni dokazi za naš kvalitet i naše umeće, uzalud nam i reči, i sajt i sam posao. J  Dobro, kada je fotografisanje u pitanju, naravno da morate imati fotografije koje Vas predstavljaju – možda ćete reći – ali da li je tako i sa svim ostalim uslugama i poslovima. Da, tako je i sa svim ostalim poslovima kojima je potreban marketing. Ista ta psihološka istraživanja su pokazala da ljudi mnogo bolje pamte slike nego reči. Imena proizvoda se možda neće u trenutku setiti, ali kada ga vide na polici prepoznaće ga, upravo sa fotografije; jer, fotografija je ta koja je privukla pažnju i fotografija je ta koja je ostala utisnuta u našem sećanju, pa makar i u nekim njegovim nesvesnim delovima. Sigurno Vam se bar nekada u životu desilo da ste odjednom dobili potrebu da kupite određenu grickalicu iako inače nemate naviku da je jedete. I sami niste sigurni zašto. Vrlo je moguće da je taj nesvesni deo u nama u kojem je ostala utisnuta njena reklama u trenutku proradio. Da, ukoliko počnete sa izučavanjem teme – uticaj marketinga na ljude – zapanjićete se sa podacima koje budete pročitali. Ni sami nismo svesni koliko manipulacije ima nad nama putem marketinga. Uticaj dobrog marketinga, a u njemu postojanje kvalitetnih komercijalnih fotografija može biti presudno za Vaš posao.

 U redu, uvideli smo da nam je potreban marketing, te da je za više različitih oblasti u marketingu potrebna komercijalna fotografija, ali da li je zaista neophodno da to bude profesionalna fotografija? Da, jeste; a, evo i zašto: kako bismo izbegli priču s početka ovog teksta o šablonskim, „copy-paste“ reklamama na koje više niko i ne obraća pažnju u tolikom moru reklama danas. Dakle, da biste se sa svojim proizvodima, firmama, prodavnicama, kompanijama, udruženjima, organizacijama, fabrikama izdvojili, morate u startu pokazati da ste drugačiji. Naš tim izradiće izuzetno originalne, drugačije komercijalne fotografije, do perfekcije sređene u najboljim programima za obradu fotografija; izradiće fotografije koje su namenjene određenoj ciljnoj grupi kojoj je namenjeno i ono što se fotografiše; fotografije koje na jednostavan način prenose priču koju želite da predstavite. Izradićemo upravo one fotografije koje su Vama potrebne za jednu savršenu reklamnu priču.

Ukoliko u Vašem polju poslovanja postoji mnogo konkurencije, a Vaš proizvod predstavlja nešto novo, fotografije će biti tako percipirane da predstave upravu tu karkateristiku koja je nova i koja Vas izdvaja od drugih; ako je, pak Vaša kompanija neka od komapnija sa izuzetno dugom tradicijom i već ima prepoznatljiv logo, a sada je izbacila i novu ponudu potrudićemo se da se na fotografijama vidi ta tradicija i prepoznatljivi kvalitet, ali opet da je u pitanju nešto sasvim novo što ljudi još uvek nisu videli. Na reklamnim fotografijama koje mi izrađujemo hrana će izgledati ukusnije nego što u stvari jeste; automobili će izgledati brži, udobniji, sigurniji, ali i nekako pristupačniji; modni detalji nalikovaće kao da su šiveni za svakoga i da svakome mogu lepo stajati; kreveti kao da jedva čekaju da neko legne na njih i utone u najslađe carstvo snova ikada… i tako u nedogled. Ne postoji tema kojoj se mi ne možemo prilagoditi; ne postoji marketniško tržište koje mi ne možemo osvojiti.