Fotografisanje hrane

fotografisanje hrane Beograd

Mmm… da li ste i Vi nekada videli neku fotografiju hrane koja je izgledala tako slasno da Vam je maltene pošla voda na usta? Sigurno da jeste, jer fotografija hrane je deo reklamne fotografije koja se nalazi svuda oko nas, praktično na svakom koraku. Fotografisati hranu tako da ona izgleda toliko primamljivo da odmah poželimo da je jedemo, nije toliko jednostavan posao koliko se čini. U pitanju je ozbiljan posao koji zahteva jedan tim. Aranžeri hrane čine veliki deo posla u kreiranju jedne takve dobre komercijalne fotografije. Fotografisanje hrane se kroz godine veoma menjalo. Nekada davno pozicija fotografa bila je odozgo, hrana se fotografisala iz ugla osobe koja bi trebala da je konzumira, međutim, sa napredkom tehnologije, i razvojem ove vrste umetnosti, ali i samog marketinškog posla, fotografisanje hrane je dobilo jednu potpuno novu dimenziju. Hrana se više ne fotografiše samo odozgo, već iz raznih drugih uglova, posebna i velika pažnja se posvećuje ne samo dekoru hrane, već i posudama u kojima se hrana nalazi kao i escajgu koji ide uz nju,  i ostalim komponentama koje se nalaze u pozadini. Naravno, fotografisanje hrane će se veoma razlikovati od seta do seta; nije isto ako se fotografije hrane rade da bi se predstavio neki otmeni restoran i ako se hrana fotografiše na nekoj kulturnoj manifestaciji na kojoj se pripremaju tradiconalna jela; ili na takmičenju u kulinarstvu, ili možda za reklamne svrhe neke emisije o kuvanju ili škole kuvanja; fotografisanje hrane takođe može biti i fotografisanje određenih grickalica i to su fotografije koje najčešće viđamo na bilbordima, u časopisima i novinama, kao i na internetu.Verovatno Vam je sada malo jasnije koliko je fotografisanje hrane ozbiljan posao i koliko se fotografije hrane mogu razlikovati od priče do priče. No, hajde da nešto više kažemo o tim razlikama, a zatim i o sličnostima; jer, i sličnosti svakako ima kada je suština ista, a suština je šta? Fotografisanje hrane, naravno.  Videćemo malo kasnije šta čini suštinu suštine – što bi rekli filozofi – kod fotografisanja hrane.

Hajde da vidimo šta se to razlikuje kod navedenih setova za fotografisanje hrane. Ukoliko je u pitanju fotografisanje hrane u cilju da se izreklamira nekakav otmeni restoran, onda će veliki akcenat biti ne samo na izgledu i dekoru hrane već i na pratećim elementima kao što su posude, escajg, stolnjak, salvete, pozadina u kojoj se nalaze ostali stolovi u restoranu… Ni ovde ne postoji šablon, „scenografija“ će zavisiti od samog aranžmana za koji su zaduženi aranžeri. Naš posao je da uhvatimo sve i to na pravi način – da u centru pažnje bude sama ta hrana čija se svežina mora istaći, jelo mora izgledati lepo, svečano i veoma ukusno. Zatim se na fotografiji mora istaći sam taj aranžman okolo hrane. Ponekad se zaista može fotografisati samo to jelo, a te se fotografije mogu iskoristiti da stoje u običnom meniju, ali i u onom na sajtu restorana; međutim fotografije koje trebaju da predstave kako specijalitet koji je pripremljen tako i sam restoran obuhvataće nešto širi kadar i fotografisaće se sa malo veće udaljenosti. Ukoliko je u pitanju fotografisanje hrane na nekoj manifestaciji ili takmičenju u kuvanju, onda je vrlo važno da se pored hrane uhvati i ta atmosfera manifestacije, odnosno dešavanja koje je u pitanju. Da se uhvati raznovrsnost različitih specijaliteta, možda i reakcija ljudi koji probaju hranu, a ako je u pitanju takmičenje da se pobednički specijalitet fotografiše tako da i sa fotografije bude očigledno zašto je pobednički. J Nećemo nastaviti dalje sa primerima različitih scenarija fotografisanja hrane, jer Vam je to već jasno, već ćemo nastaviti sa sličnostima, ali i sa problemima  sa kojima se može susresti fotograf prilikom ovog specifičnog zadatka.

Pre svega jedan od glavnih faktora kada se fotografiše hrana jeste dobro, kvalitetno osvetljenje. Ukoliko postoji mogućnost za dnevnom svetlošću to je najbolji izbor, jer kada se koriste blicevi, pa i drugo veštačko osvetljenje hrana može izgledati čudno, nekako neprirodno; a prirodnost je glavna karakteristika koja se prilikom ovog fotografisanja mora istaći da bi hrana izgledala ukusno i da bi proizvela željeni reklamni efekat; čak i kada je reč o grickalicama, koliko god smešno zvučalo. Zbog toga se kod reklamnih fotografija grickalica, najčešće koriste i modeli koji tu hranu konzumiraju kako bi se postigao taj prirodni efekat kod potpuno „veštačke“ hrane.

Sva hrana za reklamnu fotografiju bi se trebala fotografisati izbliza, sa zoom-om ili makro modom, zato što je vrlo važno da se na dobroj fotografiji vidi i sama tekstura hrane. Tekstura i svežina hrane su možda dva najvažnija elementa prilikom ove vrste fotografisanja. Jedan od problema sa kojim se fotografi često susreću kod ovog zadatka, jeste svežina hrane. Zavisi koja je vrsta hrane u pitanju, ali ima one koja ne ostaje dugo sveža, te se se fotograf mora poslužiti raznim trikovima kako bi ona na fotografiji izgledala još svežije nego uživo.

Krupan kadar, hrana u glavnom fokusu, što manje dodatnih detalja, lep aranžman – su odlike fotografije hrane koje se danas najviše traže i koje predstavljaju modernu fotografiju hrane. Uz malo iskustva i kvalitetnu saradnju sa profesionalnim aranžerima, stilistima hrane ovo i nije toliko teško postići. Mi imamo iskustvo na ovom polju i jasna nam je suština ove fotografije – da se hrana prezentuje na najbolji mogući način, da se jednostavno izreklamira, da izazove želju baš za tom hranom kod osobe koja vidi fotografiju. Ukoliko Vam je potrebna ova usluga za bilo koju vrstu reklame (restoran, škola kuvanja, fastfood, kulinarsko takmičenje, kreiranje knjige sa receptima i sl.), ne oklevajte da nas pozovete, jer je naše iskustvo u ovom poslu veliko, i mi ćemo napraviti vrlo ukusne fotografije!